A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Комунальна установа "Пулинський інклюзивно-ресурсний центр" Пулинської селищної ради

Дитина з порушенням зору батькам.

Дата: 04.08.2020 11:44
Кількість переглядів: 10

НАВЧИ МЕНЕ БУТИ НЕЗАЛЕЖНИМ

 Незалежність є найважливіше, чого я можу навчитися: самостійно давати собі раду, самостійно думати, приймати самостійні рішення. Чи ТОБІ сподобалось би завжди чекати на когось, хто би зробив щось з тобою або для тебе? Чи ТОБІ сподобалось би постійно слухати вказівки, що і як ти повинна зробити? Мені потрібна твоя допомога: допоможи мені навчитись самому давати собі раду в житті! Допоможи мені навчитись самостійно приймати рішення! Допоможи мені стати самостійною людиною! Посади мене за “кермо” і навчи мене “вести машину”. Адже рано, чи пізно мені прийдеться це робити САМОСТІЙНО!

 ВУХА Є ДЛЯ ТОГО, ЩОБИ НИМИ СЛУХАТИ. НАВЧИ МЕНЕ СЛУХАТИ

 Поясни мені значення звуків, які я чую вдома і надворі: коли тече вода, коли кипить чайник, коли вітер стукає гілкою у вікно. Приверни мою увагу до найнепомітніших звуків: так муркоче кицька, а ось таж цокає годинник; це впав на підлогу листок паперу; а це чути, як крапають краплі води не закрученого крану. Послухай разом зі мною, як “шипить” дезодорант, підсмажуються котлети, гуркоче швейна машинка, вмикається і вимикається холодильник. У різноголоссі навчи мене розрізняти те, що є для мене найважливішим. Чим уважніше я навчуся вслухатися (прислухатися) і чим точніше я зможу визначити звук, тим це буде краще для мене.

НАВЧИ МЕНЕ УВАЖНО ПРИСЛУХАТИСЯ

 Не забувай, що мені треба буде навчитися розрізняти звуки зблизька і здалека. Тільки так в мене буде уява про простір. А ще навчи мене розпізнавати, які звуки можуть означати НЕБЕЗПЕКУ, а яких мені не слід лякатися. Що це таке? Це скрипнули двері. А це кашляє бабуся. А ось цей звук доноситься здалека, стає все ближчим і ближчим… А це люди пройшли за вікном, хтось з них засміявся. Світ наповнений найрізноманітнішими звуками. Я повинен знати їх походження. Для моїх впевненіших рухів. Мені потрібні “великі вуха”.

ДОПОМОЖИ МЕНІ ЗРОЗУМІТИ ПРОСТОРОВІ ЗВ’ЯЗКИ

Просторовий – що це? Існує багато термінів, про які ти обов’язково повинна довідатись для мене. Мені важливе знати про оточуючий мене світ: пре те, як розташовані предмети між собою; про те, як виглядає наша кімната, що таке поверхи в будинку… про сходи… пре поняття “далекий” і “близький”. Розкажи мені пре речі, що є навколо мене, навчи мене їх знаходити і впізнавати. Де стоїть стілець? Де висить лампа? Чи можу я взяти склянку, не розбивши її? Як налити воду в склянку? Як покласти іграшки в коробку… Де я? Де ти? Де є той чи інший предмет? Що в шафі? На столі? О, скільки нам з тобою треба вивчити!

ПЕРЕД НОСОМ Я МОЖУ САМ ХОДИТИ ПО НАШІЙ КВАРТИРІ…

 ...якщо на моєму шляху не буде “несподіванок” – не стоятиме якийсь предмет, за який я можу зачепитися і впасти. Будь ласка, прибери все з дороги, коли я ходжу сам. Я хочу бути впевненим. Коли я ще не вмів ходити, коли я рачкував, то всі речі на підлозі привертали мою увагу. Але зараз все виглядає по-іншому: зараз, наткнувшись несподівано на татові пантофлі, (я наткнусь ногами) я хіба що дужо злякаюсь. В мене до тебе велике прохання: відколи я сам ходжу по нашій квартирі, завжди пам’ятай: двері шаф і шафок повинні бути закритими; відро в водою не може стояти посеред кімнати; стільці повинні стояти під столом… можливо тобі ще щось прийде на думку? Мені потрібна твоя допомога!

 Я ПОВИНЕН СТОЯТИ НА ВЛАСНИХ НОГАХ

Не води мене за руку! Тепер, коли я вже сам навчився ходити, дозволь мені це робити самому. Я повинен знати, що означає “вправо” і “вліво”. Я повинен знати, як треба ходити вздовж стіни. Мені треба зрозуміти, що таке відстань. Мені треба знати про всі предмети, про меблі, про вікна, двері. Я ПОВИНЕН УСВІДОМИТИ ВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК ПРЕДМЕТІВ В ПРОСТОРІ

. Я розумію, за руку водити значно легше… і швидше. Але ж я повинен ставати старшим і самостійнішим. Я мушу давати собі раду, коли в тебе не буде часу. Я мушу навчитися орієнтуватися САМОСТІЙНО.

НА СТОЛІ НАД СТОЛОМ ПЕРЕД НОСОМ В НОСІ ПІД НОСОМ ЗА ДВЕРИМА ЗА СТІЛЬЦЕМ В ТАРІЛЦІ НА ТАРІЛЦІ І ВСЕ Я ПОВИНЕН ЗНАТИ НЕ ВЖИВАЙ СЛІВ “ТУТ” І “ТАМ”

 Мені важко вгадати, де “тут”, а де “там”, адже я не бачу того, про що ти говориш. Краще вживай слова, які я знаю і які мені можуть чітко пояснити, куди я маю йти, або де знаходиться та річ, про яку ти говориш. Ти можеш сказати: “Поклади коробку на стіл в кімнаті”, “Ходи в спальню і ми разом приберемо твої іграшки”, “Візьми собі яблуко з кухонного стола”… Говорячи “тут”" або “там”, ти знаєш про що йдеться. Будь ласка, використовуй такі слова, щоби і я міг зрозуміти, що ти маєш на увазі. Підбирай слова, які є для мене зрозумілими, бо… …я ніколи по зможу прийти “звідти”, “сюди”… 14 Потягусі, мій маленький ТИ ПАМ’ЯТАЄШ, А МУШУ ЗГАДАТИ Мені прийдеться запам’ятати багато речей: де є моя кімната, що в ній стоїть., о лежать мої іграшки, де я їх залишив перед обідом… А ще я мушу запам’ятати, на якій відстані від шафи стоїть крісло, я мушу знати, що посеред кімнати в нас є круглий стіл і чотири стільці, що скатертина звисає майже до підлоги, а над диваном висить килим… Про найменшу дрібницю я повинен знати! Я ж не можу просто озирнутись навкруги і згадати: той, хто не бачить, мусить все-все запам’ятати. Ось чому треба тренувати мою пам’ять. Ми можемо з тобою вигадувати найрізноманітніші ігри на запам’ятовування: ти мені даєш невелике завдання, наприклад принести ту, чи іншу річ, відкрити дверцята шафи і порахувати полички, посадити на диван ведмедика, а ляльку перенести на крісло… Вгадуй безліч інших завдань, говори зі мною про те, що ми робили вчора, що будемо робити завтра, куди підемо з татом в неділю… Говори зі мною про події і враження з давно минулого часу! А я буду все запам’ятовувати і про все собі згадувати!

ЗНОВУ І ЗНОВУ ГОВОРИ ЗІ МНОЮ, ЗНОВУ І ЗНОВУ ПОЯСНЮЙ МЕНІ, ЗНОВУ І ЗНОВУ ДОВІДУЙСЯ, ЧИ Я ЗРОЗУМІВ

Ти собі уявити не можеш, наскільки великою є моя потреба знати, як називаються всі речі, що мене оточують: шафи, лампи, двері, столи і столики, крісла і табуретки… Але для мене замало тільки знати назви речей, я повинен знати, що означає кожне слово. Мені обов’язково треба, пояснити значення дієслів: що я роблю, що ти робиш, що робить хтось в цей чи інший момент. А що мені треба навчитися розуміти тебе, розуміти слова, які б мені пояснювали, що ти бачиш. Розкажи мені, що я роблю: коли я стою на колінах, коли я нахиляюсь, стрибаю, жую, облизую ложку, шукаю хустинку в своїй кишені (я довідуюсь, що є кишені!), навіть, коли я себе негарно поводжу. Це може стати для нас цікавою грою, в якій я навчусь орієнтуватись. Почнемо? Я уважно слухаю. Ти сказала “Йди прямо”. А як це “прямо?” Покажи мені, як треба йти прямо, як треба повернути направо, скільки це “п’ять кроків”, що таке “стоп!” Правда, цікаво? А для мене не тільки цікаво, але й повчально…

 ДОЗВОЛЬ МЕНІ ЗАЛИШАТИСЬ В КІМНАТІ, КОЛИ ТИ ПРИБИРАЄШ

Говори зі мною і показуй, що ти робиш – коли ти складаєш одяг, чистиш підлогу, витираєш порох з меблів, миєш вікна, чи розморожуєш холодильник. Дай мені доторкнутися до речей, і це буде моя участь в роботі. Так я почну розуміти, як виконуються ті чи інші дії. Давай мені невеликі завдання, але перший раз виконуй їх разом зі мною. Поки я навчуся, мені потрібна буде твоя допомога… і твоє терпіння… і багато часу… Так, мені потрібне буде значно більше часу, ніж дитині, яка бачить. Що означає “витерти стіл”? Для тебе це дрібничка, для дитини, яка бачить,  як ти це робиш, теж неважко. Але це не означає, що і для мене це так само легко. Принаймні, напочатку. Давай повторювати це щодня! Наберись терпіння, доки я сам зможу зробити це добре

Я БИ МІГ ТОБІ ДОПОМАГАТИ

 Давай мені нескладні завдання. Я би міг, наприклад накрити серветкою стіл; я би міг приносити брудний посуд зі столу; частину посуду я би міг навіть помити, а потім віднести його на місце. Ти тільки мені підкажи, де це “місце” знаходиться. І знову мані потрібна твоя допомога: щоби довідатись, що тарілки бувають різного розміру і мають різне призначення. Мені це необхідно знати, бо колись, допомагаючи тобі накривати стіл, я поставлю блюдечка замість глибоких тарілок для супу… Я хочу знати все про наш побут. А ти мені в цьому допоможеш?


« повернутися

School.org.ua

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень