A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Пулинський інклюзивно-ресурсний центр" Пулинської селищної ради

Загальне недорозвинення мовлення

Дата: 27.11.2020 12:53
Кількість переглядів: 568

При нормальному мовному розвитку діти до 5 років вільно користуються розгорнутою фразовою мовою, різними конструкціями складних речень. Вони мають достатній словниковий запас, володіють навичками словотвору та словозаміни. До цього віку повністю формується правильна звуковимова, готовність до звукового аналізу та синтезу.

Проте не у всіх випадках ці процеси проходять благополучно: у деяких дітей навіть при нормальному слуху та інтелекті різко затримується формування кожного із компонентів мовлення: фонетики, лексики, граматики. Це порушення вперше було встановлено Р.Є. Левіною і визначено як загальний недорозвиток мовлення.

ЗАГАЛЬНЕ НЕДОРОЗВИНЕННЯ МОВЛЕННЯ (ЗНМ) — складне мовленнєве порушення, при якому у дитини з нормальним слухом та інтелектом порушуються усі компоненти мови: лексика, фонетика, граматика.

Мовленнєвий недорозвиток може бути виражений в різному ступені: від повної відсутності мовленнєвих засобів спілкування до розгорнутого мовлення з окремими лексико-граматичного та фонетичного недорозвитку.

Причини ЗНМ:

Під час вагітності матері для дитини становлять небезпеку:

- гострі та хронічні інфекції;

- інтоксикації;

- гіпоксія (кисневе голодування);

Під час пологів:

- асфіксія;

- пологові травми;

- крововиливи при стрімких або затяжних пологах;

- ММД (мінімальна мозкова дисфункція);

У ранньому віці дитини:

- часті інфекційні хвороби;

- черепно-мозкові травми.

ЗНМ І РІВНЯ

Мовленнєві компоненти спілкування вкрай обмежені.

Цей рівень характеризується такими ознаками:

- повна відсутність мовлення або активний словник дітей складається з невеликої кількості звуконаслідувань та звукових комплексів; широке використання міміки та жестів;

- діти користуються одним і тим самим комплексом для позначення предметів, дій, якостей, інтонацій та жестів з метою пояснення різниці значень.

- фразове мовлення практично відсутнє.

- здатність відтворювати звукову та складову структуру слова ще не сформована.

ЗНМ ІІ РІВНЯ

Цей рівень характеризується такими ознаками:

- активний словник збільшується за рахунок іменників, дієслів, окремих прикметників, прислівників, але залишається обмеженим;

- поліпшується розуміння мовлення, збільшується пасивний словник, виникає розуміння простих граматичних форм;

- порушена вимова значної кількості звуків і складова будова слів;

- зв'язне мовлення в зародковому стані з вираженим аграматизмом;

- діти не підготовлені до оволодіння звуковим аналізом та синтезом.

ЗНМ ІІІ РІВНЯ

Цей рівень характеризується такими ознаками:

- розуміння мовлення в межах повсякденності;

- спостерігається імпресивний аграматизм;

- наявні стійкі відхилення в засвоєнні та застосуванні граматичних законів мови;

- в активному словнику переважають іменники і дієслова, мало узагальнюваних слів;

- у монологічному мовленні — прості речення;

- зберігаються недоліки вимови звуків та порушення складової будови слова;

- недорозвинення фонематичних процесів виявляється в несформованості процесів диференціації звуків, що відрізняються тонкими акустико-артикуляційними ознаками.

ЗНМ VІ РІВНЯ

До нього відносять дітей із залишковими явищами недорозвинення лексико-граматичних і фонетико-фонематичних компонентів мовленнєвої системи. Мовлення цілком достатнє, лише детальне та поглиблене дослідження, виконання спеціально підібраних завдань дозволяють виявити залишкові прояви ЗНМ.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень