Рекомендації вчителям і батькам щодо розвитку пам'яті дітей молодшого шкільного віку
Розвиток пам’яті у молодшому шкільному віці насамперед залежить від зацікавленості дитини. Яскраві образи, нестандартні порівняння, зрозумілі дитині, запам’ятовуються набагато ефективніше, ніж багаторазове повторення незрозумілих понять.
Слабкої пам’яті не буває. Є слабка увага через брак інтересу до пропонованого матеріалу, а тому й розпорошена спостережливість, спрямована одночасно на кілька предметів. Для вдосконалення пам’яті потрібні постійні тренування. Регулярне звернення до пам’яті-уяви стає звичкою, створює умови для формування продуктивної пам’яті. Тренування не повинно бути ізольованим актом, штучним повторенням одного і того ж. Не треба лякати себе невдачами, вдосконаленню пам’яті дуже шкодить перенапруження, негативні емоції, пасивність і лінощі. Завдання треба поступово ускладнювати, а їхнє виконання свідчитиме про зростання тренувального ефекту.
Шановні батьки і вчителі, не варто забувати, що важливою умовою ефективного запам’ятовування є дотримання певних правил:
-
запам’ятовувати треба в доброму гуморі і на «свіжу голову», коли ще не відчувається втома;
-
під час запам’ятовування не треба чергувати матеріал, близький за формою і змістом;
-
потрібно обробляти інформацію для запам’ятовування, порівнюючи різні дані, спираючись на асоціації (змістові і структурні), виділяючи опорні сигнали (вузлики на пам’ять);
-
потрібно творчо застосовувати ейдетичні прийоми, штучно наділяючи інформативний матеріал змістовими зв’язками, значенням, залучаючи різні види пам’яті;
-
немає поганої пам’яті, є невміння нею правильно користуватися;
-
коли ваша дитина щось вивчає, налаштовуйте її на уявлення, а не на запам’ятовування;
-
не порівнюйте здібностей та здобутків вашої дитини з іншими, акцентуйте увагу на її досягненнях, а не на помилках;
-
не примушуйте щось зазубрювати, краще разом пограйтеся з інформацією, використовуючи вправи з розділу «Розвиток пам’яті».
Позитивні зміни помітите дуже швидко. Ваша дитина почне хвалитися оцінками, охоче ходитиме до школи, зацікавлено робитиме уроки. Підвищиться й самооцінка дитини, бо щодня її досягнення будуть помітнішими порівняно з днем минулим.