A A A K K K
для людей з обмеженими можливостями
Комунальна установа "Пулинський інклюзивно-ресурсний центр" Пулинської селищної ради

Розвиток фонематичних процесів (слухове сприйняття)

Як та коли розвивається мовлення дитини?

Всім відомо, що немовля народжується без початково закладеного вміння розмовляти. Для того, щоб цей процес став можливим насамперед в дитини мають бути сформовані та розвинені органи артикуляційного апарату, згодом, в процесі дорослішання, дитина вчиться їх моторно координувати, в наслідок чого вона починає вимовляти певні звуки. Але для того щоб ці звуки склались в слова без змішування, спотворення чи інших дефектів у дитини мають бути сформовані фонетичні процеси, мовленнєвий слух.

Розберемось детальніше

У дітей в період від  народження і до 4-х років розвивається мовленнєва компетентність - уміння керувати мовленнєвими органами. До 5 років діти оволодівають правильною вимовою звуків (фонем), а до 6 років навчаються усвідомлено розрізняти повністю усі звуки мовлення на слух і при вимові у будь-якій позиції слова.

Фонетичний бік мовлення вважається сформованим у дитини тоді, коли вона здатна забезпечити правильну звуковимову у відповідності до результатів аналізу, проведеного спільно із тонкими акустичними (слуховими) і кінетичними (сприймання артикуляційних позицій звуків) відчуттями. Іншими словами, дитина має чітко розрізняти звуки між собою за акустичними ознаками та співвідносити кожен свій звук зі звуком-ідеалом рідної мови.

Що таке фонематичні процеси, які вони бувають і чому порушуються?

З вище сказаного випливає, що дитина може вимовляти звуки не чітко, плутати і замінювати їх під час мовлення маючи цілком сформований артикуляційний апарат, а також володіючи достатньо чіткою його рухливістю. І причиною цього слугуватиме недостатній розвиток саме фонематичних процесів.

До фонематичних процесів відносять: фонематичне сприймання, фонематичний аналіз та синтез, фонематичний контроль та фонематичні уявлення. Фонематичні процеси допомагають дитині тонко «відчувати» і розрізняти звуки на слух у чужому та власному мовленні, відбирати та диференціювати їх, а також не плутати під час промовляння.

Варто зазначити, що на сьогоднішній день, саме порушення фонематичних процесів часто є причиною неправильної звуковимови дошкільників.

  Причини виникнення порушень фонематичних процесів у дітей розглядаються точки зору анатомії і фізіології, нейропсихології та інших наук. Порушення фонематичних процесів переважно виникають при ураженні домінантної півкулі кори головного мозку.

Розвиток фонематичних процесів

З метою пропедевтики та корекції відхилень у розвитку фонематичних процесів слід грати з дитиною у різноманітні ігри, які допоможуть розвинути у неї немовленнєвий та мовленнєвий слух.

Гра «Що за звук?

Опис: Дорослий вмикає дитині аудіозапис природнього або побутового шуму чи звуку (наприклад шум води, вулиці, спів пташки, різання паперу, рух поїзда тощо), дитина ж має здогадатися що саме звучить. Для більш старших діточок можна ускладнити задачу, наприклад, обравши різні музичні інструменти (барабан, дудка, піаніно тощо);

Гра «Спіймай звук»

Опис: Дорослий задає дитині установку: «Я говоритиму багато різних звуків, ти коли почуєш звук С (Ш, Ц, Л…) – плескай в долоні». Після цього дорослий починає говорити хаотичний звуковий ряд (п, н, д, х, т, ч, р, л, с – хлопок). Після того як дитина навчиться «ловити» заданий звук, в гру можна пограти замінивши звук на склад, а потім слово. Наприклад: «Коли почуєш слово в якому заховався звук С – плескай в долоні», (танк, жаба, квітка, шапка, собака – хлопок). Варто зауважити, що на початкових етапах гри, дорослий має дещо протягувати заданий звук, акцентуючи на ньому увагу дитини, коли ж дитина навчиться виконувати завдання, промовляти звичним способом.

Гра « Повторюшка»

Опис: дорослий просить повторити за ним ряд складів без помилок (та-та-на; ке-ке-те; ву-ву-фу; ба-па-ба; со-зо-со; ди-ти-ки тощо); після цього варто попросити повторити ряд схожих слів, слів-паронімів (сік-тік-пік, тачка-качка-дачка, коза-коса-роса тощо)

Гра «Детектив»

Опис: дорослий пояснює, що у словах, які він зараз називатиме заховався хитрий звук, дитина зрозуміє який це звук, адже він буде дуже часто повторюватися (наприклад: акула, ананас, Анна – а; сон, сестра, соска, кокос, насос – с;)

Гра «Червоний-Зелений»

Опис: дитина отримує дві фішки – червоного і зеленого кольору, дорослий, показує дитині зображення предмета і називає його замінюючи, спотворюючи звуки, копіюючи вимову дитини і правильним способом. Коли дитина чує не правильну вимову – піднімає червону фішку, правильну – зелену (наприклад демонструється зображення ракети: це раекта, це шакета, докета, лакета – червона фішка; це ракета – зелена фішка).

 Гра «Підбери слово»

Опис: дана гра варіація звичайної гри в «Слова», дорослий і дитина по черзі називають слова, які починаються на заданий звук (наприклад з- знак, зуб, зима, Зоя, змія тощо); однак, для того щоб грати в цю гру, дитина має вміти визначати місце звука в слові, зокрема перший звук в слові.

School.org.ua

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень