A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Комунальна установа "Пулинський інклюзивно-ресурсний центр" Пулинської селищної ради

Ігри для розвитку зорової пам'яті.

Дата: 10.08.2020 09:08
Кількість переглядів: 1148

Найважливішою метою ігор з розвитку зорової пам'яті є формування вміння створювати уявну картинку, зоровий образ. Це вміння є одним з ефективних способів запам'ятовування, який застосовується для збереження в пам'яті не тільки конкретного матеріалу, а й абстрактного. Тренувати його легше на наочному матеріалі. На це й спрямовані запропоновані нами завдання.

МЕМОРІ

Для гри вам знадобиться набір карток - по дві картки на одне зображення.

Картки перемішуються, і з них викладається ігрове поле зображеннями вниз.
Кожен гравець за один хід відкриває дві картки. У випадку якщо вони однакові, то він забирає картки собі і робить ще один хід. В іншому випадку картки кладуться на колишні місця, «сорочками» вгору і хід переходить до іншого гравця.
Хто зібрав більшу кількість парних карток, той і виграв.
Малюкам також буде цікаво знаходити однакові картинки, просто можна спростити правила гри (грати з відкритими картками). Кількість гравців може бути будь-яке (від 1 - таким чином тренуємо свою власну пам'ять).
Гру можна ускладнювати, додаючи в набір  картки з новими зображеннями.

Таку гру можна купити у магазині та цікавіше зробити самому або разом із дітьми.

Гру можна зробити набудь-яку тематику: одяг, меблі, транспорт, іграшки, тварини, рослини тощо.

Пропоную вам  ще декілька варіантів як можна урізноманітнити гру  «Меморі».

Варіант 1  «Меморі їстівне»

Вам знадобляться невеличкі їстівні речі: будь-які горіхи, ягоди, родзинки, маленькі цукерочки тощо. Правила гри такі ж, як у звичайному меморі. Єдина відмінність - знайшли пару - з'їли її. Виграє найситніший  Улыбаюсь.

Варіант 2  «Меморі осіннє»

Восени можна назбирати в лісі або парку різнокольорового листя, засушити і зробити з нього гру меморі.

 Варіант 3  «Меморі звукове»

У пластикові "яйця" від кіндер-сюрпризу насипте різні наповнювачі (горох, рис, пісок та ін.) Щоб знайти однакові пари, гравці повинні будуть струснути "яйця". Ця гра окрім зорової пам’яті тренує ще й слухову.

 Варіант 4  «Меморі тканинне»

Якщо ви багато шиєте, то напевно у вас вдома знайдуться клаптики різної тканини. З них теж можна зробити гру на розвиток пам'яті.

 

ЩО ЗМІНИЛОСЯ?

Варіант 1

Розкладіть перед дитиною на столі або підлозі від 4 до 7 різних предметів (картинок). Дайте дитині час запам'ятати, де що лежить. Після цього попросіть малюка відвернутися, а самі:
            • приберіть один предмет (картинку)
            • або замініть його на інший предмет (картинку)
            • як варіант: поміняйте дві речі місцями.

Попросіть дитину визначити, що змінилося.

 Варіант 2

Інший варіант цієї гри: запропонуйте дитині уважно подивитися на вас і запам'ятати ваш зовнішній вигляд. Потім вийдіть з кімнати і що-небудь змініть у своїй зовнішності. Дитина повинна знайти відмінності.

РІЗНОКОЛЬОРОВА ДРАБИНКА

Варіант 1

Для заняття вам знадобиться 5 різнокольорових карток.

Дитина повинна протягом 10 секунд уважно подивитися і запам'ятати послідовність кольорів. Після цього картки закриваються аркушем паперу. Ви просите дитину закрити очі і подумки уявити собі, як були розташовані картки. Потім дитина повинна перерахувати, як розташовувалися кольори один за одним. Відповідь звіряється з вихідним зразком.

Далі таким же чином для запам'ятовування пропонуються 2, а потім і 3 комбінації кольорових карток.

На наступних заняттях комбінації кольорів  змінюються.

Варіант 2

Для заняття вам буде потрібно 5 різнокольорових карток, кольорові олівці чи фломастери тих же кольорів, аркуш паперу.

Картки демонструються по одній з інтервалом в 3 секунди і складаються послідовно, щоб потім можна було б перевірити правильність відповіді. Після демонстрації всіх карток дитина на кілька секунд закриває очі і подумки уявляє собі послідовність кольорів. Потім дитина на аркуші паперу повинна відновити послідовність кольорів за допомогою олівців або фломастерів. Перевірка правильності проводиться шляхом повторної демонстрації карток. Потім демонструється інша комбінація.
Якщо заняття проводиться в групі, то правильність виконання визначається шляхом самоконтролю або в парах.

ІНОПЛАНЕТЯНИ-1

Для заняття вам знадобиться малюнок, на якому зображені 3 інопланетянина, кольорові олівці, аркуш паперу.

Ви говорите дитині, що в місто прилетіли 3 інопланетянина і необхідно уважно вивчити їх портрети, запам'ятавши всі деталі зовнішнього вигляду гостей. Після цього демонструється малюнок із зображенням інопланетян. На запам'ятовування дається 30 секунд і малюнок забирається. Ви даєте дитині завдання: «До тебе в гості поспішає другий інопланетянин. Закрий очі, уяви його зовнішній вигляд і точно намалюй портрет другого за рахунком інопланетянина».

Портрети інопланетян складаються з геометричних фігур. За аналогією ви зможете самі скласти подібні фігури для подальших занять. Також можна розфарбувати фігури, це ускладнить завдання. Але не використовуйте при цьому більше трьох кольорів. Після виконання завдання малюнок, зроблений дитиною, порівнюється із зразком. Якщо дитина легко і безпомилково справляється із завданням, то можна запропонувати їй намалювати наступного разу двох або всіх трьох інопланетян. Також можна варіювати час, відведений на запам'ятовування малюнка, в залежності від кількості допущених помилок. Не забувайте, що дитині потрібно нагадувати, щоб вона закривала очі і подумки малювала образ. В цьому і полягає суть зорової пам'яті - таким чином предмет фіксується і запам'ятовується.

ОПИШИ КАРТИНКУ

Для заняття вам будуть потрібні будь-які незнайомі для дитини картинки. Це можуть бути ілюстрації до книг або вирізки з журналів. Бажано, щоб на картинці було не менше 5-6 предметів.

Дитина повинна протягом 30 секунд уважно розглянути картинку, намагаючись в деталях запам'ятати те, що на ній зображено, і повернути її ведучому. Після цього дитина, закривши очі, пробує уявити картинку перед своїм уявним поглядом. А потім вона повинна максимально детально описати те, що побачила і запам'ятала. По закінченні розповіді знову демонструється картинка і обговорюються упущені елементи зображення. У разі, якщо дитина легко справляється з описом простих картинок, ви можете давати їй наочний складніший матеріал, де більше дрібних деталей і використовуються різні кольори. Ваш син або дочка, зі свого боку, теж можуть скласти для вас аналогічні завдання. Тоді їхньою метою буде перевірка вашої розповіді, що теж для них корисно, цікаво і повчально.

ФІГУРИ

Варіант 1

Для заняття вам буде потрібно 6 карток, на кожній з яких зображено поєднання геометричних фігур.

Всі 6 поєднань мають між собою візуальну схожість, але, тим не менш, відрізняються один від одного. Ви даєте дитині для запам'ятовування одну з карток на 10 секунд. Після уважного вивчення вона повертає її і з закритими очима подумки відновлює малюнок. В цей час ви розкладаєте перед дитиною всі 6 карток в довільному порядку і пропонуєте знайти серед схожих ту, яку вона запам'ятовувала. Потрібно стежити за тим, щоб картки з фігурами не були перевернуті при повторному пред'явленні, інакше вигляд фігури може змінитися. Насиченість і складність поєднань геометричних фігур на картках залежить від віку дитини, її можливостей і тривалості занять з розвитку зорової пам'яті. Ми наводимо як приклад варіант середньої складності, підходящий для другокласників, які мають досвід виконання подібних вправ. За аналогією ви зможете зробити наочний матеріал для цієї вправи на простішому або ж ускладненому рівні.

Варіант 2

Для заняття вам знадобляться картки, на кожній з яких будуть зображені 3 комбінації геометричних фігур і знаків, а також аркуш паперу в клітинку і олівець.

Ви даєте дитині картку, попереджаючи про те, що вона повинна уважно розглянути і запам'ятати комбінації всіх фігур. На запам'ятовування відводиться 30 секунд, потім вона повертає картку. Далі дитина повинна закрити очі і подумки відновити малюнок. Потім вона повинна намалювати на аркуші все, що запам'ятала. Після закінчення роботи малюнок дитини порівнюється зі зразком, помилки обговорюються. Перевіряється кількість намальованих по пам'яті елементів, їхня форма, розміри і розташування відносно один одного.

ҐУДЗИК

Грають дві людини. Перед ними лежать два однакових набору ґудзиків, в кожному з яких жоден ґудзик не повторюється. У кожного гравця є ігрове поле - це квадрат, розділений на клітини. Гравець, який починає гру, виставляє на своєму полі 3 ґудзики, другий гравець повинен подивитися і запам'ятати, де який ґудзик лежить. Після цього перший гравець закриває листком паперу своє ігрове поле, а другий повинен на своєму полі повторити те ж саме розташування ґудзиків.

Чим більше в грі використовується клітин і ґудзиків, тим гра стає складнішою.
Цю ж гру можна використовувати в роботі на розвиток пам'яті, просторового сприйняття і мислення.

ПІВКОЛО

Учасники повинні встати півколом і визначити ведучого. Ведучий протягом декількох секунд намагається запам'ятати порядок розташування гравців. Потім по команді він відвертається і називає порядок, в якому стоять товариші. На місці ведучого повинні побувати всі гравці по черзі. Варто нагородити тих, хто не помилиться оплесками.

 ФОТОАПАРАТИ

Варіант 1

Дітям на секунду показується картка з будь-яким зображенням, діти повинні якомога докладніше описати його.

Варіант 2

Показується картинка з зображенням будь-якого сюжету (30 секунд), після чого дається інша, подібна першої картинка, але на ній деякі предмети відсутні або замінені на щось інше. Треба сказати, що змінилося.

Варіант 3

На столі розкладаються будь-які предмети, іграшки тощо (в кількості не більше 7 штук для дитини 5-6 років, якщо дитина молодша, то число предметів має бути менше). Дитині дається 30 секунд, щоб запам'ятати, що і де лежить. Потім він відвертається. Дорослий переставляє предмети, або щось прибирає зовсім або заміщає на інший предмет. Дитина повинна визначити, що змінилося.

Варіант 4

Гра проводиться з групою дітей. Вибирається одна людина, зовнішній вигляд якого діти повинні запам'ятати. Потім він виходить з кімнати і щось змінює у своїй зовнішності (дорослий може допомагати дитині). Після чого він повертається і діти повинні знайти відмінність.

Варіант 5

Для гри знадобляться 3 картки з 8 зображеннями різних предметів. Предмети одні й ті ж, але розташування різне. Картинки.

Гра може проводитися як з групою дітей, так і індивідуально.
Інструкція педагога: "Сідайте за столи. Сьогодні ви будете фотоапаратами. Подивимося, який фотоапарат буде найкращим. Перед вами лежать перевернуті зворотною стороною картки (їх 3) і картинки в стопочку. Спочатку по сигналу візьмемо першу картку, поглянемо на неї, намагаючись запам'ятати все, що на ній намальовано. По сигналу знову переверніть її зворотною стороною і покладіть на кут стола. Потім за сигналом відберіть картинки, які були намальовані на великій карті. Приготувались (гонг). Перевертаємо карту. Дивимося на неї 30 секунд (гонг) . Перевертаємо карту. Кладемо на кут стола - починаємо відбирати картинки (гонг). 15 секунд (гонг). Закінчили.

Візьміть знову першу карту. Покладіть її перед собою зображенням вгору. Перевірте, чи правильно ви запам'ятали картинки. Приберіть зайві. Скільки картинок вам вдалося запам'ятати? Запам'ятайте це число.
А тепер повторимо цю вправу з іншою картою. Приготувалися (гонг). 30 секунд. Закінчили (гонг). Прибрали карту. Відбираємо картинки (гонг). 15 секунд (гонг). Закінчите.
Перевіряємо себе. Скільки картинок вам вдалося запам'ятати? Це більше, ніж у перший раз, чи менше?
Потренуємося втретє. Скільки картинок ви запам'ятали тепер? Молодці! Ви добре потрудилися! Пора відпочивати ".

ОПИШИ СУСІДА

В принципі, описувати можна що завгодно, а не тільки сусіда. Гра зручна тим, що проводити її з дитиною можна де завгодно - на прогулянці, вдома. Можна влаштувати щось типу змагання. Ви разом з дитиною вибираєте знайомий вам обом предмет, людину... все, що завгодно. І потрібно пригадати якнайбільше відмітних його властивостей, ознак. Називати можна по одній ознаці, по черзі. Програвшим вважається той, хто не зможе згадати що-небудь про цей предмет, коли буде його черга.

ЗРОБИ, ЯК Я!

Діти грають парами. Спочатку у кожної дитини по 6 сірників. Один, ведучий, викладає з 6 сірників довільну композицію, потім на одну-дві секунди показує її партнеру.

Партнер зі своїх сірників викладає точно таку ж фігуру по пам'яті. Потім діти міняються ролями. При успішному виконанні умови кількість сірників поступово збільшується до 12-15.

Примітка: в принципі, використовувати можна не тільки сірники, але і рахункові палички, ґудзики, намистинки, олівці, руки тощо.

ПРИГАДАЙ МАЛЮНОК

Для цієї гри знадобляться: листок паперу, олівці і секундомір.

На малюнку, наведеному нижче, представлені 12 зображень. Дітям пропонується розглянути малюнки першого рядка, закривши решта аркушем паперу, щоб вони не відволікали увагу. Через 30 сек. попросіть їх закрити цілком всю сторінку і намалювати по пам'яті предмети першого рядка. Потім запропонуйте їм порівняти, наскільки їхні малюнки відповідають малюнкам зразка. Далі перейдіть до наступного рядка. З двома останніми рядками попрацюйте одночасно.

АБСТРАКТНІ ФІГУРИ

Перейдіть від конкретних зображень до абстрактних. Запропонуйте дітям для початку чотири абстрактні фігури.

Кожну з них вони повинні розглядати протягом хвилини, закриваючи при цьому інші, щоб не відволікати увагу. Потім попросіть дітей подумки уявити собі ці фігури у всіх деталях і по пам'яті накреслити кожну на папері.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було підтверджено

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень