Ефективні вправи для розвитку зорового сприйняття і запам'ятовування інформації.
Ефективні вправи для розвитку зорового сприйняття і запам'ятовування інформації.
Нерви органів зору у 20 разів товщі за нерви органів слуху. Вражає, чи не так? Це пояснює той факт, що у переважної більшості людей зорова пам'ять превалює над слуховою. А втім, не у всіх чудово працює візуальне запам'ятовування інформації. Чи помічали ви, що у деяких ваших вихованців недостатньо розвинена зорова пам'ять?
Про це можуть свідчити такі ознаки:
- дитина погано розпізнає числа та літери;
- часто перечитує речення, щоби зрозуміти його сенс;
- під час переписування тексту з дошки часто не пам'ятає, що щойно бачила;
- погано запам'ятовує обличчя видатних особистостей.
Знайомо? Якщо так, то радимо скористатися спеціальними вправами для розвитку зорової пам'яті ваших учнів!
Знайди відмінності
Може здаватися, що це лише дитяча забавка. Утім, систематичне виконання цієї вправи допоможе школярам навчитися помічати у візуальних образах деталі, завдяки чому покращуватиметься пам'ять.
Суть завдання: вчитель показує дітям, на перший погляд, однакові зображення, які насправді відрізняються одна від одної певними деталями, і пропонує дітям знайти на них відмінності. Для учнів різного віку добираються картинки з відмінностями різного рівня складності.
Нестандартне сприйняття
Запропонуйте дітям уявити, який звук може мати той чи інший предмет, який колір міг би бути у певної класичної мелодії тощо. Пов'язуючи візуальні образи зі звуками чи запахами, ми допомагаємо мозку надовше зберегти їх у пам'яті. Саме за допомогою синестезії (особливий вид сприйняття) побачене глибше вкорінюється у пам'яті.
Двадцять п'ять літер
Учитель малює таблицю 5х5 (5 клітинок по вертикалі та 5 – по горизонталі). У клітинки по горизонталі записуються 5 слів (наприклад, місто, вітер, арена, омега, дрова). У результаті в таблиці має бути записано 25 літер.
Далі педагог дає дітям 30-40 секунд на запам'ятовування слів і забирає таблицю. Наступний етап – учні складають якомога більше нових слів із літер, які є в таблиці (підглядати у неї не можна!).
Ця вправа розвиває не лише зорову пам'ять, а й швидкість мислення.
Доміно
Ця вправа чудово розвиває у дітей «фотографічну» пам'ять. Учитель кладе у невелику коробку плитки доміно. Альтернатива: можна видрукувати шаблон із зображенням плиток і вирізати їх (див. приклад нижче).
Далі діти по черзі підходять до коробки, із заплющеними очима витягують кілька (2-4) плиток доміно, швидко дивляться на них та, не підраховуючи, називають кількість цяток. Якщо дитина легко впорається із 2 плитками, то має наступного разу дістати більшу кількість.
Метод Айвазовського
Видатний художник Іван Айвазовський мав фотографічну пам'ять. Морські хвилі на його картинах виглядають наче справжні, через що важко повірити в те, що їх намальовано з пам'яті. І це правда! Художник полюбляв прогулюватися біля моря і «фотографувати» очима динаміку хвиль. Далі візуальні образи переносив на полотно.
Учні теж можуть тренувати пам'ять за методом Айвазовського! Для цього потрібно протягом 3-5 хвилин уважно розглядати будь-який предмет (картину, вазу тощо) після чого заплющити очі та спробувати словами якомога детальніше описати побачене.
Пограйте і ви! Спробуйте запам'ятати деталі на картині «Paris Street. Rainy Day» французького художника та ілюстратора Гюстава Кайботта. Зверніть увагу на лінії та кольорову гаму.
Таблиці Шульте
Класичний принцип роботи з таблицями Шульте: дитина отримує таблицю з хаотично розміщеними у ній числами від 1 до 25. Завдання – знайти та показати числа у порядку зростання/спадання. Як можна використати цей метод інакше?
Діти беруть картки з таблицями 2 клітинки по вертикалі та 2 – по горизонталі (3х3 або 4х4), де хаотично розміщені числа (у першому варіанті – 4, у другому – 9, у третьому – 16), і намагаються їх запам'ятати. Далі перевертають картки. Що більше чисел у таблиці, то більше часу потрібно виділити для їхнього запам'ятовування. Так, для таблиці 2х2 достатньо 10 секунд, для таблиці 3х3 – 1 або 1,5 хвилини, а для таблиці 4х4 – 3-4 хвилини.
Наступний етап – учні малюють у зошиті таблицю з числами, які вдалося запам'ятати. Числа мають бути розміщені у тому ж порядку, що й на картках!
Археолог
Запропонуйте дітям уявити, що вони – археологи, яких відправили на пошуки предметів часів античності. На щастя, учням під час розкопок вдалося знайти уламок чаші зі складним візерунком.
Як його зробити? Учитель викладає на парті візерунок, використовуючи палички для лічби, ґудзики тощо. Школярі протягом 15 секунд мають дивитися на нього та намагатися запам'ятати.
Далі педагог прикриває оригінал аркушем паперу та дає дітям деталі (схожі на ті, які використав сам), із яких потрібно спробувати зробити копію. Коли діти впораються з завданням, порівняйте копію з оригіналом.
Назви зображення
У цьому завданні учні працюють у парах. Розкладіть на кожній парті 10-12 будь-яких зображень. Діти мають протягом однієї хвилини уважно розглянути картинки, після чого перевернути їх. Далі учні по черзі називають одну з картинок, не повторюючися. Програє та дитина, яка повторює вже названі картинки або зовсім не може згадати зображення.
Зорова пам'ять важлива, адже саме завдяки ній учні зможуть поліпшити свої навчальні результати! А ще вони стануть уважнішими та навчаться концентруватися на деталях. Тож варто регулярно розвивати зорову пам'ять, користуючися спеціальними вправами. Сподіваємося, наша добірка практичних завдань стане у пригоді вашим учням!