Арт - терапевтична техніка «МАЛЮНОК ПТАШИНОГО ГНІЗДА»
Дана методика була розроблена для діагностики арт-терапевтичними методами рівня прихильності між матір’ю і дитиною для формування фахівцем подальшої терапевтичної роботи.
Розроблена Донною Кайзер – доктором філософії, сертифікованим арт-терапевтом, доцентом психології Коледжу Альбертус Магнус в Нью-Хейвен (шт. Коннектикут), директором досліджень факультету арт-терапії Медичного університеті Східної Вірджинії (Норфолк, шт. Вірджинія).
На основі раннього досвіду спілкування з батьками у дітей виробляється внутрішня модель поведінки для взаємодії з іншими людьми і зовнішнім світом в цілому. В дану модель поведінки входить уявлення людини як про себе, так і в цілому про світ: чи гідна вона того, щоб її любили і піклувалися про неї.
Внутрішня модель поведінки є основою для побудови відносин протягом усього життя людини.
В ході досліджень було виявлено три види порушення прихильності у дітей:
1. ухиляються (уникаючий),
2. амбівалентний (впертий-який чинить опір)
3. дезорганізований (дезорієнтований).
Малюнок сім’ї викликає деякі моменти опору, що не вказує на повну картину того, що відбувається в сім’ї. Малюнок гнізда птахів свідомо не ідентифікується у дитини з її власною сім’єю, але на несвідомому рівні дитина проектує саме власні відносини в родині.
Таким чином, малювання гнізда птахів не викликає той рівень тривоги, який викликає малюнок сім’ї, але інформація є максимально достовірною.
Після того, як дитина закінчила малюнок, психолог обов’язково задає питання з приводу того, хто зображений на малюнку, і інші уточнюючі питання.
Необхідно обов’язково звернути увагу, де знаходиться гніздо, як воно розташоване (рівно горизонтально або має якийсь ухил). Які матеріали були використані для виготовлення гнізда.
Якщо дитина досить добре орієнтується в темі птахів і гнізда (уточнюється при бесіді про малюнок), варто звернути увагу, чи існує таке гніздо в природі. У деяких випадках діти малюють в гнізді домашніх або диких тварин, техніку, людей. Все це має велике терапевтичне значення і повинно обговорюватися з дитиною і надалі опрацьовуватися в терапії.
Практично всі діти дуже люблять малювати. Мама, тато, бабуся або інший член сім’ї, який найбільш часто знаходиться з дитиною, можуть запропонувати їй намалювати гніздо птаха. Звичайно, не варто займатися «самолікуванням», але, якщо Ви бачите, що в малюнку дитини присутні досить дивні елементи, зверніться до фахівця.
Прояснення того, що відбувається допоможе Вам і Вашій дитині в подальшому не зіткнутися з більш серйозними проблемами.
Для арт-терапевтів великий інтерес представляють роботи Kaplan and Main (1986), які вивчали малюнки дітей з зображеннями суб’єктів їх прихильності. В роботі використовувалися малюнки дошкільнят, на яких були зображені члени сім’ї.
Внаслідок проведеного дослідження були розроблені ознаки, які з імовірністю 76% вказують на ненадійну прихильність.
1. Діти з надійною прихильністю на своїх малюнках зображували різні емоції у різних членів сім’ї, всі члени розташовувалися на досить близькій відстані, вони взаємодіяли між собою.
2. Діти з уникаючим типом зображували членів сім’ї з ідентичним щасливим виразом обличчя (поверхневий, помилковий образ), у фігур часто були відсутні руки, ноги або інші важливі частини тіла.
3. Діти з амбівалентною прихильністю зображували або занадто маленькі, або надто великі фігури, часто фігури нашаровувалися одна на іншу, фігури батьків займали більшу частину листа, були дуже збільшені деякі частини тіла.
4. Діти з дезорганізованою прихильністю мали схожість з попередніми зображеннями, але мали місце деформації і ірраціональні зображення фігур, незакінчені зображення.