СЕНСОРНИЙ РОЗВИТОК УДОМА. ПОРАДИ Й РЕКОМЕНДАЦЇЇ ДЛЯ БАТЬКІВ.
Сенсорний розвиток дитини – це важливий процес для гармонійного розвитку дитини. Як же організувати його вдома? Хочемо дати декілька порад щодо того, які ігри без особливих витрат можна пограти з дитиною вдома.
-
Коли дитина йде мити руки, спитайте її, які в неї зараз руки, які вони стануть потім. Старайтеся, щоб малюк використовував у мовленні слова сухий,мокрий.
-
Гра «Саморобні пазли». Розріжте на три (потим на більше) частини будь - яку предметну картинку, листівку. Спочатку зберить картинку разом з дитиною, а потим запропонуйте їй зібрати самостійно.
-
Гра «Пустотливі мишенята». Візьміть будь – яку картинку, листівку, світлину з жужналу, книги (зображення повинне бути зрозумілим дитині), виріжте з неї квадрати, круги, трикутники. Розкажить дитині коротеньку казочку про пустотливих мишенят, які прогризли в картинці дірки, через що ви ніяк не можете її зібрати. Далі запропонуйте дитині закрити дірки на картинці фігурами, які з неї вигризли миші.
-
«Гарне намисто». Виріжте з цупкого паперу намистини круглой та квадратної форми. Намистини можуть бути одного кольору або різного. Посередині в намистин виріжте невеликі отвори, щоб туди вільно проходив шнурок. Запропонуйте дитині зібрати намисто для мами (для ляльки).
1 варіант. Усі намистини одного кольору, нанізуються по черзі: круг, квадрат.
2 варіант. Усі намистини різного кольору; чергування кольорів дитина обирає сама. У прцесі діяльності запитуйте, якой форми намистина, якого кольору.
-
Гра «Помалюємо». Наклей на чистий аркуш паперу зображення предметів, тварин і попросить дитину з'єднати їх лініями. Інше завдання: прикрепіть аркуш до столу і покладить на нього кубик, а потим попросить малюка штовхати цей кубик олівцем.Олівец залишае на папері слід – покажить його маляті.
-
Гра «Заплющ очі». На прогулянці, після шумних ігор, присядьте з малюком на лавку і спробуйте пограти в таку гру. Оберить три будь – які предмети, наприклад, пір’їнку, маленький камінець та листок. Нехай малюк обере один із цих об'єктів і водить ним угору і вниз по вашій руці доти ви з заплющеними очима не визначите за відчуттями, що це за предмет. Тепер черга дитини заплющити очі. Визмить один із предметів та водить ним по руці,покі маля не відгадає, що це.
-
Дорогою з дошкільного закладу зверніть увагу дитини на колір неба, форму хмаринок; роздивиться листя восени, як іскриться на сонці сніг узимку тощо.
-
«Незвичайне намисто». Ця гра допоможе дитині краще запам'ятати кольори, форми; спонукати до проявів творчості. Разом з дитиною приготуйте спочатку тісто: змішайте 1 склянку кухонної солі дрібного помолу, 1 склянку муки, 0,5 склянки холодної води, залиште на 3 години в холодильнику. Разом з дитиною зліпить кульки діаметром 3-4 см та за допомогою трубочки для коктейлів зробить отвори. Залиште для висихання. Разом з дитиною за бажанням розфарбуйте кульки в різні кольори та вигадайте історію «Хто вдягне наше намисто ?».
-
«Неслухняні олівці». Зчасом удома накопичується багато різних олівців. Пропонуємо гру, яка не лише допоможе дитині запам'ятати назви кольорів, а й розвине навички охайності. Візьміть різнокольорові пластикові стаканчики (буде краще, якщо батьки разом з дитиною обклеять стаканчики самоклейним папером) та запропонуйте дитині пкласти кожен олівец у його будинок – стаканчик. Для розвитку пізнавальної активності дитини можна створити «проблемну» ситуацію : запропонувати стаканчики синього, червоного та зеленого кольорів, а олівці червоного, рожевого, синього, блакитного, зеленого та різні відтінки. Дайте дитині можливість самостійно зробити висновки.
-
Гра «Веселий кухар». Ця гра допоможе дитині засвоїти поняття «солодке», «солоне», «кисле», «гірке», тощо, а також назви овочів та фруктів. На тарілочку наріжте невеличкі шматочки овочів та фруктів (апельсин, яблуко, груша, огірок, морква тощо). Запропонуйте дитині заплющити очі та пригостить її шматочком. Спитайте дитину : «Який смак? Як називається те, що ти куштував ?»
-
Гра – дослід «Крижані кубики». З таємничим виглядом дорослий дістає з холодильника два кубики льоду: один собі, другий дитині – і пропонує потримати кубик у долонях. Запитайте в дитини : «Який він ? (Твердий, холодний, мокрий, став рідким.) Куди подівся кубик? (Дайте дитині можливість відповісти самостійно.) Як знову зробити кубик?»
-
Гра «Знайди такий самий». Виріжте сім великих та сім маленьких кружечків із цупкого картону. Розкладіть перед дитиною зі словами : «Ці кружечки різні. Чому?» Обговоріть розмір і кольри. Запропонуйте дитині вибрати та покласти до коробочки тільки :
· великі кружечки (якщо дитині складно, прикладить один до одного два великих кружечки та пояснить, що це однакові ; так само продемонструйте великий і малий кружечок, і хай дитина зробить висновок, що вони різні);
· маленькі;
· червоні (дитина повинна навчатися виконувати інструкцію) ;
· зелені;
· знайти великий і червоний тощо.
Якщо гра припаде дитині до смаку, пропонуємо ускладнити її, додавши квадрати і трикутники.
-
Гра «Весела геометрія». Приготуйте п'ять кружечків і п'ять квадратів, перемішайте їх. З'ясуйте разом з дитиною, чим вони різняться, і запропонуйте розкласти фігури на дві групи.
Варіанти: трикутник і квадрати, зірочка і прямокутник тощо.
-
Гра «Маша і ведмідь». Приготуйте набір різних предметів парами «великий – маленький». Наприклад, по дві ложки, чашки, тарілки, іграшки, серветки, хустинки, г'удзики, книжки тощо.
Запропонуйте гру : «До нас у гості прийшла Маша і Ведмідь. (Якщо немає іграшок, роздрукуйте з інтернету портрети казкових героїв.) У нас є різні речі. Як ти гадаєш, які зних підійдуть Маші, а які ведмедеві ?» Дайте дитині можливість самій дійти висновку, що Маші потрібні маленькі речі, а ведмедю – великі. Під час гри постійно промовляйте вголос свої дії та спонукайте до цього дитину : «Це маленька ложка для Маші, а велика ложка – для ведмедя. Це велика іграшка для ведмедя, а маленька – для Маші» тощо.
-
Розвивальна гра «Великі і малі». У цю гру можна гратися всією родиною, перетворивши оселю на місце пригод. Запропонуйте змагання : хто більше знайде в оселі парних великих і малих предметів. Наприклад: велика каструля – маленька каструля, велике ліжко – маленьке ліжко, великі татові черевики – маленькі синочкові ,велика шафа, великий олівец – маленький олівец тощо.
-
Гра «Незвичайні олівці». Приготуйте два олівці – великий і маленький. Розкажить дитині, що це незвичайні олівці, бо великий малює великі предмети, а маленький – маленькі. Візміть великий аркуш паперу і проведіть довгу смужку. Дитина бере маленький олівець і поряд проводить коротку. Дорослий малює велике коло, дитина – маленьке тощо. Гра залежить від графічних здібностей дитини, проте дорослий повинен пам'ятати, що в дитини раннього віку ще не сформована дрібна моторіка, тому не можна вимагати від маляти якісних малюнків, а слід заохочувати до малювання, яке є основою для формування графічних та творчих здібностей.
-
Гра «Піжмурки». Приготуйте набір паперних (великий – малий) геометричних фігур (круг, трикутник, прямокутник, овал). Запропонуйте «заховати» маленькі фігури за великими з практичним показом, накривши маленький кружочок великим. Якщо в дитини це виходить легко, ускладніть гру, запропонувавши сховати під кружечок, трикутник, під квадрат – кружечок. Потім запитайте, чи запам'ятала дитина, хто за ким сховався.
-
«Чарівна торбинка». Зробить із цупкої тканини невеличку торбинку.
Варіант 1. Дитина складає в торбинку предмети, різні на дотик (іграшка, м'ячик, клубочок ниток, кубик, ложка тощо – залежно від можливостей дитини). Потім навпомацки бере якийсь предмет у торбинці, описує, не дивлячись, його властивості і називає цей предмет.
Варіант 2. Дитина отримує торбинку з набором предметів і на дотик угадує, що туди поклали.
Варіант 3.Дитині дають якийсь предмет (наприклад г'удзик). Потим дитина отримує наповнену речами торбинку і навпомацки знаходить у ній такий самий предмет, виймає, порівнює.
-
Гра «Веселка». Усім гравцям роздають кольорові кружечки і пропонують знайти в оселі предмети такого самого кольору. Дитина може прикласти свій кружечок до речей, щоб ідентифікувати кольори